PERATURAN
& FORMAT PERTANDINGAN KEJOHANAN RAGBI SBP 7s
BAWAH 16 TAHUN SBP PERINGKAT KEBANGSAAN 2019
1.0
PUSINGAN AWAL
1.1 Pada pusingan awal pertandingan akan
dijalankan secara liga. Hanya 16 pasukan yang bertanding di peringkat
kebangsaan edisi 2018 secara automatik akan mengetuai setiap kumpulan. Hanya 4
pasukan yang layak ke separuh akhir kejohanan tahun 2018 mendapat ’seeding’.
Selain dari 4 pasukan tersebut undian pasukan dijalankan secara ’free for all’
oleh Pengarah Bahagian Sekolah Berasrama Penuh, Kementerian Pendidikan
Malaysia.
1.2 “Seeding“
adalah berdasarkan kepada keputusan edisi tahun 2018.
1.3 Sebanyak 60 pasukan Sekolah Berasrama
Penuh (SBP) termasuk Maktab Tentera Diraja (MTD) akan bermain pada pusingan
awal dalam 16 kumpulan secara liga dalam kumpulan.
2.0
PUSINGAN KE - 2
DAN AKHIR
2.1 Johan dalam setiap kumpulan akan bermain untuk play-off bagi
kategori Cup / Plate. Johan Kumpulan A, Kumpulan
F, Kumpulan L, dan Kumpulan H akan mendapat ’seeding’. Johan dalam kumpulan
lain akan diundi secara ’free for all’ oleh pengurus pasukan masing-masing.
2.2 Naib Johan dalam setiap kumpulan akan
bermain play-off bagi kategori Bowl / Shield. Semua pasukan
akan diundi secara ’free for all’ oleh pengurus pasukan masing-masing.
2.3 Tempat ketiga dalam kumpulan akan bermain pusingan ”round
of 16” bagi kategori Spoon. Semua pasukan
akan diundi secara ’free for all’ oleh setiap pengurus pasukan masing-masing.
2.4 Tempat Keempat dalam kumpulan akan bermain pusingan ”round of 16” bagi
kategori Saucer. Semua pasukan akan diundi secara ’free for all’ oleh
setiap pengurus pasukan masing-masing. Keutamaan mendapat bye adalah kepada
pasukan yang berada dalam kumpulan yg mempunyai 4 pasukan.
2.5 Format kalah singkir akan diaplikasi di
peringkat ”round of 16” Spoon dan Saucer
ini. Pasukan yang menang pada peringkat ”round of 16” ini akan meneruskan pertandingan
ke peringkat suku akhir bagi kategori masing masing.
2.6 Format kalah singkir akan diaplikasi
selepas peringkat suku akhir setiap kategori.
3.0 UNDANG-UNDANG PERMAINAN
Kejohanan ini
akan dimainkan menurut Undang-Undang Permainan Ragbi Lembaga Ragbi Antarabangsa
(Variasi Bawah Umur 19 Tahun) dan Peraturan-Peraturan Am MSSM terkini dengan
menggunakan Variasi 7 ( tujuh) sepasukan yang diterima pakai oleh Kesatuan
Ragbi Malaysia seperti:
3.1 Bilangan pemain di dalam
pasukan adalah 7 (Tujuh) orang.
3.2 Bilangan pemain di dalam
’scrum’ adalah 3 (Tiga) orang.
3.3 Sekiranya timbul keraguan dari
segi pentafsiran, undang-undang dalam bahasa Inggeris akan digunapakai.
3.4 Sepak mula dan penentuan padang:
3.4.1 Pasukan yang disebut dahulu (Home) akan melakukan sepak mula.
3.5 Pasukan ”Home & Away”:
3.5.1 Sekiranya terdapat persamaan
warna jersi pasukan yang akan bermain, maka pasukan yang
disebut dahulu (Home) mestilah menukar jersi kepada
set yang lain yang berlainan warna.
4.0 KELAYAKAN
PASUKAN
4.1 Setiap pasukan hendaklah
terdiri daripada 12 (Dua Belas) orang pemain dan 2 (Dua) orang pegawai pasukan
terdiri daripada pengurus pasukan dan jurulatih.
4.2 Pendaftaran pasukan hendaklah
dibuat sebelum perlawanan pertama pasukan tersebut dan pendaftaran tidak boleh
dipinda selepas perlawanan pertama pasukan tersebut.
5.0 KELAYAKAN
PEMAIN
5.1 Peserta-peserta yang berumur 16
tahun dan ke bawah pada 1 Januari tahun pertandingan sahaja yang dibenarkan
didaftarkan untuk kejohanan ini. (Umur 16
tahun dan ke bawah pada 1 Januari 2019).
5.2 Semua peserta mestilah
pelajar-pelajar yang didaftarkan dalam Jadual Kedatangan Sekolah yang sah
(Bonafide) pada tahun 2019 yang bergabung dengan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah
Malaysia.
5.3 Hanya Kad Pengenalan Asal sahaja diterima pakai sebagai bukti umur.
Pengurus pasukan hendaklah bersedia untuk menunjukkan kad pengenalan asal jika
diminta oleh Pihak Pengelola Pertandingan pada bila-bila masa sahaja. Seseorang
yang hilang kad pengenalan mestilah mempunyai surat pengesahan beserta gambar
dari pihak Jabatan Pendaftaran Negara (Borang JPN 1/11).
6.0 SISTEM PERTANDINGAN
6.1 Pusingan Awal
6.1.1 Pasukan ini akan dibahagikan
kepada 16 kumpulan. 4 kumpulan terdiri daripada 3 pasukan dalam kumpulan,
selebihnya 12 kumpulan terdiri daripada 4 pasukan dalam setiap kumpulan.
6.1.2 Pada pusingan
awal pertandingan akan dijalankan secara liga dalam kumpulan.
6.2 Pusingan Kedua
6.2.1 Johan dalam kumpulan akan
bertanding di peringkat play-off dalam Kategori Cup / Plate. Pasukan yang
menang dalam peringkat ini akan bermain
dalam Kategori Cup, manakala pasukan yang kalah akan bermain dalam
Kategori Plate. Pertandingan akan dijalankan secara kalah singkir.
6.2.2 Naib Johan dalam
kumpulan akan bertanding di peringkat play-off dalam Kategori Bowl / Shield.
Pasukan yang menang dalam peringkat ini akan bermain dalam Kategori Bowl, manakala pasukan yang
kalah akan bermain dalam Kategori Shield. Pertandingan akan dijalankan secara
kalah singkir.
6.2.3 Tempat ketiga
dalam kumpulan akan bermain pusingan ”round of 16” bagi kategori Spoon. Semua
pasukan akan diundi secara ’free for all’ oleh setiap pengurus pasukan
masing-masing.
6.2.4 Tempat Keempat dalam kumpulan
akan bermain pusingan ”round of 16” bagi kategori Saucer. Semua pasukan akan
diundi secara ’free for all’ oleh setiap pengurus pasukan masing-masing.
Keutamaan mendapat bye adalah kepada pasukan yang berada dalam kumpulan yg
mempunyai 4 pasukan.
6.2.4 Pasukan bagi Kategori CUP dan
PLATE ditetapkan seperti berikut:
6.2.4.1 Johan dalam kumpulan akan
bermain untuk play-off bagi kategori Cup / Plate. Johan Kumpulan A, Kumpulan F, Kumpulan H, dan Kumpulan L akan mendapat ’seeding’.
Johan dalam kumpulan lain akan diundi secara ’free for all’ oleh setiap
pengurus pasukan masing-masing.
6.2.4.2 Pasukan yang menang dalam
play-off Cup / Plate akan bermain dalam peringkat SUKU AKHIR CUP, manakala
pasukan yang kalah dalam play-off Cup / Plate akan bermain dalam peringkat SUKU
AKHIR PLATE.
6.2.4.3 Pasukan yang menang pada perlawanan
SEPARUH AKHIR CUP akan bermain untuk menentukan Johan dan Naib Johan CUP,
manakala pasukan yang kalah pada SEPARUH AKHIR CUP akan bermain untuk
menentukan tempat ketiga dan keempat CUP.
6.2.4.4 Pasukan yang menang pada
perlawanan SEPARUH AKHIR PLATE akan memasuki perlawanan akhir bagi menentukan
Johan dan Naib Johan PLATE.
6.2.5 Pasukan bagi Kategori BOWL dan
SHIELD ditetapkan seperti berikut:
6.2.5.1 Naib Johan dalam kumpulan selepas pertandingan secara liga dalam
kumpulan akan diundi untuk pusingan play-off
Bowl / Shield.
6.2.5.2 Pasukan yang menang dalam
play-off Bowl / Shield akan bermain dalam peringkat SUKU AKHIR BOWL, manakala
pasukan yang kalah dalam play-off Bowl / Shield akan bermain dalam peringkat
SUKU AKHIR SHIELD.
6.2.5.3 Pasukan yang menang pada
perlawanan SEPARUH AKHIR BOWL akan bermain untuk menentukan Johan dan Naib
Johan BOWL.
6.2.5.4 Pasukan yang menang pada
perlawanan SEPARUH AKHIR SHIELD akan memasuki perlawanan akhir bagi menentukan
Johan dan Naib Johan SHIELD.
6.2.6 Pasukan bagi Kategori SPOON
dan SAUCER ditetapkan seperti berikut:
6.2.6.1 Tempat ketiga dalam
kumpulan akan bermain pusingan ”round of 16” bagi kategori Spoon. Semua pasukan
akan diundi secara ’free for all’ oleh setiap pengurus pasukan masing-masing.
6.2.6.2 Tempat keempat dalam
kumpulan akan bermain pusingan ”round of 16” bagi kategori Saucer. Semua
pasukan akan diundi secara ’free for all’ oleh setiap pengurus pasukan
masing-masing. Keutamaan mendapat bye adalah kepada pasukan yang berada dalam
kumpulan yg mempunyai 4 pasukan.
6.2.6.3 Pasukan yang menang pada
perlawanan SEPARUH AKHIR SPOON akan bermain untuk menentukan Johan dan Naib
Johan SPOON.
6.2.6.4 Pasukan yang menang pada
perlawanan SEPARUH AKHIR SAUCER akan memasuki perlawanan akhir bagi menentukan
Johan dan Naib Johan SAUCER.
7.0 KEDUDUKAN
DALAM LIGA / KALAH MATI
7.1 Untuk pertandingan secara
liga, mata berikut akan diberikan:
Menang : 3
mata
Seri : 1 mata
Kalah : 0
mata
7.2 Jika 2 atau lebih pasukan
mendapat jumlah mata yang sama, pemenang kumpulan akan ditentukan mengikut
sistem berikut:
7.2.1 Pasukan yang mendapat lebih perbezaan skor dikira menang.
7.2.2 Jika masih seri, pemenang yang
mendapat jumlah skor yang terbanyak
dikira menang.
7.2.3 Jika masih seri, pasukan yang
pernah mengalahkan lawannya dikira menang dan,
7.2.4 Jika masih seri, jumlah
pungutan(i) Try (ii) Gol Penalti dan (iii) Drop Goal akan diambil kira.
7.2.5 Jika masih seri, pemenang akan
ditentukan secara ” Toss-Coin Best
of Three”.
7.3 Dalam pertandingan mengikut
sistem kalah singkir, jika berlaku seri
selepas sesuatu perlawanan,
langkah-langkah berikut akan digunakan untuk menentukan pemenang.
7.3.1 Sekiranya keputusan seri ,
maka tambahan masa 3 minit sehala
akan diberikan dan perlawanan akan dijalankan secara ”Sudden Death”.
7.3.2 Jika masih seri, sepakan
penalti secara “Sudden Death” akan
diadakan.
7.3.3 Jika masih seri, pemenang akan ditentukan secara ”Toss-Coin Best of Three”.
7.4 Sepakan Penalti ( Drop Kick )
7.4.1 Hanya 3 pemain sahaja akan mengambil sepakan penalti (Drop Kick) mengikut
giliran selang -seli di garisan 22 meter.
7.4.2 Hanya pemain yang bermain dan
berada dalam padang semasa masa tambahan dibenarkan mengambil sepakan penalti.
7.4.3 Sekiranya setelah sepakan
penalti (Drop Kick) dilakukan dan masih berkedudukan
seri, maka pemenang akan ditentukan secara ”Toss-Coin
Best of Three”.
8.0 MASA
PERLAWANAN
8.1 Masa perlawanan bagi sesuatu
perlawanan adalah 7 minit – 1 minit –
7 minit
8.2 Masa untuk perlawanan Akhir Cup adalah 7 minit – 2 minit – 7 minit.
8.3 Jika
sesuatu perlawanan itu terpaksa diberhentikan kerana
sesuatu sebab yang tertentu dan perlawanan telah pun dijalankan melebihi 10
(Sepuluh) minit, maka keputusan pada masa perlawanan itu diberhentikan akan
diambil kira.
9.0 PERTUKARAN
PEMAIN
9.1 Semaksima 5 (Lima) pemain boleh digantikan pada bila-bila masa dalam setiap
perlawanan dan dijalankan secara sistem ”Rolling
Substitution ” di mana pemain yang digantikan boleh bermain semula di dalam
perlawanan tersebut.
9.2 Pemain yang dikenakan kad
merah ”send off” tidak boleh masuk semula bagi gantian ”Rolling Substitution”.
10.0 MASA
MELAPOR
10.1 Semua pasukan mestilah berada
15 minit sebelum masa perlawanan.
10.2 Semua pengurus pasukan mestilah
menghantar senarai nama pemain 10 minit sebelum masa perlawanan kepada pegawai
pertandingan.
10.3 Setiap pasukan mestilah mengandungi
sekurang-kurangnya 5 pemain untuk memulakan perlawanan.Jika tidak, kemenangan
percuma akan diberikan kepada lawannya dengan skor 14 – 0.
10.4 Jika satu pasukan tidak
melaporkan diri kepada pengadil 5 minit selepas masa yang ditentukan, maka perlawanan tersebut akan
dibatalkan dan kemenangan percuma diberikan kepada pasukan lawan.
11.0 BANTAHAN
11.1 Bantahan hendaklah dibuat
secara bertulis dan dihantar kepada Pengelola Pertandingan dalam masa Tiga Puluh (30) minit selepas tamatnya
perlawanan yang berkenaan.
11.2 Bermain di bawah bantahan
dibenarkan. Jika bantahan itu berjaya, keputusan kemenangan ialah
14 – 0 diberikan kepada pihak yang membuat bantahan.
11.3 Setiap bantahan (11.1 dan
11.2) mestilah disertakan dengan wang tunai RM 200.00 (Ringgit Malaysia
Dua Ratus Sahaja). Wang tidak akan dikembalikan jika bantahan itu tidak
berjaya.
11.4 Hanya bantahan yang melibatkan aspek teknikal yang akan dilayan.
Bantahan yang melibatkan keputusan pengadil tidak akan diterima. Keputusan
Pengadil adalah muktamad.
12.0 JAWATANKUASA TATATERTIB DAN DISIPLIN
-
Pengerusi Pengelola atau wakilnya
-
Setiausaha Kejohanan atau wakilnya
-
Pengerusi Teknik Ragbi SBP
-
Pengadil Perlawanan ( Jika perlu )
-
3 orang Pengurus Pasukan yang berkecuali
-
Pegawai dari BSBPSK
13.0 JAWATANKUASA RAYUAN
- Pengerusi Pengelola Kejohanan
- Setiausaha Pengelola Kejohanan
-
Pengerusi Teknikal Kejohanan
- Pengurus Pasukan Ragbi Berkecuali
- Pegawai dari BSBPSK
14.0 TINDAKAN
TATATERTIB DAN DISIPLIN
14.1 Mana-mana pemain yang
menerima Kad Kuning (Amaran), pemain
tersebut akan direhatkan (Sin Bin)
selama 2 minit di Meja Teknikal.
14.2 Mana-mana pemain yang menerima Kad Merah (Dibuang padang), pemain tersebut akan digantung daripada
perlawanan tersebut dan 1 (Satu)
perlawanan seterusnya. Pemain tersebut hanya boleh bermain dalam kejohanan
setelah Jawatankuasa Tatatertib dan Disiplin membuat sebarang keputusan.
Sebarang rayuan dirujuk terus kepada Jawatankuasa Rayuan.
15.0 PENGADIL
15.1 Pengadil-pengadil dan Pembantu
Pengadil akan dilantik oleh Jawatankuasa Pengelola dengan kerjasama MSSM.
15.2 Keputusan pengadil
perlawanan adalah muktamad dan sebarang bantahan terhadap keputusan pengadil
tidak akan dilayan sama sekali.
16.0 PENTAKSIRAN
UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN-PERATURAN
PERTANDINGAN
Jawatankuasa Pengelola mempunyai
hak mentafsir segala perkara yang tidak disiarkan dalam Undang -Undang
Pertandingan ini dan keputusannya MUKTAMAD.